Annandag jul

Det bästa med julen är kvällen innan tycker jag.. vaddå det är väl julafton tycker de andra innan är det bara en massa stress och stök eller.. jovisst kan det vara så ibland, det är mycket som ska ordnas visst men jag gillar känslan och förväntningarna inför julen. Dan före dan i år var precis som jag vill att det ska vara Sanna och Marie kom hem och de och Pär bakade pepparkakor och farmor var med på ett hörn också och jag bakade lussebullar och kakor till julen samtidigt som jag fick ihop en middag i röran i köket. Middagen blev något senare än vanligt men sen åt alla lasagne med god aptit. Min kväll dan före dan avslutade jag i köket med en kopp te och väntade på att alla skulle komma till ro och somna så jag  kunde gå runt och lägga paket i barnens sängar men sen kunde jag sova trött och nöjd och med förväntningar på morgondagen. Men det där pirret man hade i magen som barn det får jag tyvärr inte längre det är väl så när man är vuxen, trist!! Jag gillade den känslan när man inte kunde sova för man var så spänd på vad man skulle få i juklapp.

Det sämsta med julen är väl när det inte blir som man har tänkt sig, som den julen när vi låg i magsjuka allihop men julafton i år blev bra alla var friska och vi tog Tbanan till mamma i Farsta och fikade med henne sen for vi hem till oss igen och tog en skinkmacka och delade ut julklappar som ingen ville byta alla var var nöjda och glada. Jag fick en jättefin röd houdinitröja av Marie, Ludvig och Sanna, Claes perfekt att ha när vi ska ut på skidsemester efter nyår och sen åkte Marie och Ludvig till hans föräldrar och forsatte sitt julfirande där och vi andra gjorde i ordning en fin julmiddag och hade en skön julaftonskväll.

På juldagen var det dags att ut och fara igen nu åkte vi ut till Hemfosa och hälsade på Syrran och Jan, det är bra att vi har slutat att vara så hysteriskt noga med att alla ska träffas på julafton det blir bättre och lugnare såhär. I år har vi inte köpt några julklapppar till varandra heller de är bara barnen och Uffe som jag har handlat till och det är faktiskt skönt det blir ju ganska dyrt att köpa till alla. Och så blev det ju lite pengar kvar till mellandagsrean Sanna och jag var ute och handlade idag tillsammans med mång många andra ibland undrar jag om det inte är fler som är ute och handlar på rean än innan jul isåfall är ju det ganska smart det mesta är ju mycket billigare. Sanna köpte sig ett par stövlar och jag hittade en fin kofta till halva priset och lite annat smått och gott innan vi vi tröttnade på trängseln och åkte hem.

Sen blev det äntligen dags för det allra bästa med julen att få sitta i soffan med julklappsboken och chokladpralinerna och bara mysa medans Uffe lagade en god middag.. Härligt!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0