Kul med bil


Söndag kväll jag sitter i solstolen ute i trädgården för inne är det alldels för varmt och tänker på hur kul vår lilla övningskörningstur i Dalarna blev och hur mycket vi hann med att göra Marie och jag. Vi åkte från Tärnsjö vid halvtio på lördagmorgon och första stoppet var vid macken i Tärnsjö där vi köpte en karta och tankade bilen. Sen körde vi till Falun och letade oss fram till Sundborn där vi fikade på ett trädgårdcafe innan vi gick en guidad visning i Carl och Carin Larsson hus och det var mycket roligt och intressant att få gå runt där det enda som var tråkigt var att man inte fick gå själv det hade varit roligt att få titta lite mer. Efter det gick vi bort till lilla Hyttnäs där det var öppen kroki i trädgården, så Marie och jag slog oss ner i gräset och skissade lite men vi kom så sent  så vi hann inte så långt men det gjorde inte så mycket. Våra magar började påminde oss om att det var dags att att äta, så vi åt en god lunchbuffe på restaurangen som låg bredvid. Och efter att vi hade handlat lite i sovernirbutiken så for vi till hotellet i Falun och checkade in. Jaha vad skulle vi göra nu efter en titt i turistbroschyren så bestämde vi oss för att leta efter Slussen där man kunde åka på båttur och spela aventyrsminigolf. Tyvärr fanns det ingen karta i den här broschyren så vi hade lite svårt att hitta dit men till sist så kom vi dit och under tiden konstaterade vi att Falun var en vädligt fin liten stad om än lite folktom så här på lördagkvällen. Någon båttur blev det inte men en omgång minigolf i allafall. Jag spelade bra i början men sen började jag bli trött och hungrig då blev det många slag på varje bana. Marie spelade bättre på slutet så vi var nog ganska jämna. Resultatet? vet inte det kändes inte så viktigt. Sen åt vi middag på hotellet och avslutade kvällen med två alkoholfria drinkar i baren sen sov vi som små prinssessor hela natten.

På morgonen vaknade vi pigga och glada och redo för hotellfrukost, det är så härligt att äta frukost på hotell det känns så lyxigt att gå och plocka åt sig allt man vill äta och man äter mycket mer än vad man annars gör.
Nu var det dag köra iväg mot nästa resmål Verket i Avesta som Marie pratat så mycket om sen hon var på bröllop där förra sommaren. Vilken upplevelse det var en helt otrolig miljö och vilka fantastiska konstverk ja dit måste jag åka igen. På vägen dit hann vi och med ett besök på en Gamla Staberg en gammal barockträdgård som Marie var snäll och gick med mig i en stund. I Hedemora tvättade vi bilen vilket var välbehövligt. Vi hade också tänkt oss att shoppa lite men konstaterade det att på söndagarna är affärena stängda i Dalarna vilket vi Stockholmare inte är vana vid så det får vi göra någon annan dag. Nu ska jag dricka teet jag köpte i Sundborn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0