Hemma igen

Ja det är bara att konstatera att London är en stoor stad och man hinner inte så mycket på de dagarna vi var där men det kan väl bli fler resor dit hoppas jag. Hur som haver Pär och jag är väldigt nöjda med vår resa vi gick säkert flera mil med karta i handen som alla de andra som också turistade i London och det var väldigt många svenskar vilket inte är så förvånande efter som det är höstlov härhemma.

Flygresan över gick bra och vi kom fram till Heathtrow och därifrån tog vi snabbtåget till Paddington station, det var väldigt smidigt och enkelt. Jag var lite orolig för hur vi skulle hitta när vi hade landat men det var verkligen inga problem mycket tydligt skyltat och lätt att hitta var det på flygplatsen. Vi letade reda på hotellet som låg bara ca 50 meter från stationen och det var lätt att hitta men vi blev lite besvikna på hotellet deras bilder på hemsidan överensstämde inte riktigt med verkligheten men men man lär sig. När vi hade installerat oss så gick vi ut fär att leta efter en någonstans att äta. Vi hittade en liten mysig grekisk restaurang där vi beställde moussaka till mig och spagetti carbonara till Pär det var väldigt rikliga portioner och vi åt oss verkligen proppmätta. Bäst som vi satt där mätta och belåtna och fundera på att be om "the check please" så kom ägaren fram till bordet med en tallrik full med frukt och bär och sa huset bjuder åhh Pär och jag tittade på varandra hur ska vi orka med detta men det kändes väldigt oartig att inte vilja ha så vi åt och det var väldigt gott, jordgubbar, hallon, vindruvor, blåbär, bananer och äppelbitar.

Måndag morgon gick vi ner för att äta frukost men den var inget hit tyvärr rostat bröd och smör och lite marmelad var det som bjöds lite trist vi som verkligen hade sett fram emot en härlig hotellfrukost. De andra morgnarna åt vi frukost på Garfunkel restaurang istället.



Efter frukosten tog vi en promenad i Hyde park så himla stort och vackert med en sjö mitt i där man kunde hyra båtar. Vi återvände till Hyde park flera gånger det var verkligen härligt och rogivande att gå där.

 Hyde park på morgonen och kvällenHyde park på kvällen

Idag hade vi bestämt att vi skulle besöka Madame Tussaudes vaxkabinett så vi kollade kartan och började promenera dit. Väl framme möttes vi av en låång kö som ringlade sig runt kvarteret men jag hade ju köpt biljetter innan så den skulle vi väl inte stå i? Jo det som stod där  hade också förköpt sina biljetter precis som vi. Jaha så vi ställde oss i kön och jag tänkte det här tar väl halva dagen men kön gick förvånansvärt fort vi stod nog bara där i ca 20 minuter sen så var vi inne. Det var väldigt trångt och massor av folk men väldigt speciellt att gå runt och titta på alla oehört verklighetstrogna figurer. Men det var inte så lätt att få dem på bild det var så många som ville fotografera. De hade en tortyrkammare och spökavdelning där ochså som Pär faktisk tyckte var läskig jag tyckte mest att det var fånigt när figurerna blev levande och försökte skrämma en lite som spökhuset på Gröna lund.
Men sen fick man åka på rundtur genom Londons historia i en klassisk london taxi och det tyckte jag var kul och Pär tyckte det var skönt att få sitta ner en stund.
                   
Drottning Elisabeth                 Julia Roberts            Den här blev inte levande men var rätt läskig ändå


Nu var det dags att se lite mer av staden så vi tog en av turistbussarna och åkte runt på en guidad visning genom London. Det var väldigt intressant och Pär tyckte det var kul att åka dubbeldäckad buss. Första stoppet där vi gick av var London eye detta gigantiska pariser hjul som jag också hade förköpt biljetter till och ångrat mig sen när jag insåg hur högt det var.


   
                                

Men jag ångrade mig inte när jag väl var där det var en fantastisk upplevelse helt otroligt vilken utsikt!! Fast det var lite högt det var det. Väl nere på marken gick vi och köpte väldigt goda donuts som vi åt när vi hade hoppat på bussen igen. Nu började vi bli mätta på upplevelser för denna dag och tog oss tillbaka till "våra kvarter" igen och bestämde oss för att äta middag på en italiensk restaurang denna kväll. Trötta men glada efter dagens alla intryck somnade vi tidigt.

Tisdag morgon vi började med frukost på Garfunkel Pär åt pannkakor med lönnsirap och jag smörgås med scrambled eggs dvs äggröra och ost, nu var vi redo att utforska de stora affärsgatorna. Vårt mål var att besöka Hamleys  leksaksaffären med fem våningar fulla med leksaker ett riktigt äventyr och jag var väldigt tacksam över att Pär inte var tio år för då hade han väl velat ha haft allt där, men han blev väldigt fascinerad av en radistyrd helikopter som de demonstrerade. Vi fortsatte vidare ner för Oxford street och fram till Picadilly circus och gick in och ut i de butikerna där. det blev inte så mycket handlat tyvärr för att gå i affärer tillhör inte Pärs intressen här i livet men nästa gång jag kommer tillbaka då ska jag gå i alla affärer nja kanske inte alla men iallafall många, åhh vilka otroliga varuhus det finns i London. De finste var ju Fortnum och Mason och Harrods ja herregud man fick tänka på att stänga igen mun det var lätt att stå och gapa i förundran.

         

Trapan  i Fortnum&Mason                                       Harrods

Vi gick säkert flera mil den här dagen och vi hade tänkt hinna med att gå på London Zoo också men det få vi ta en annan gång. Den har dagen gick så fort och vi avslutade vår sista kväll i London med att gå på en Skotsk steakhouserestaurang i Notting Hill.

Onsdag morgon strålande sol och 16 grader varmt vi tog en promenad och fotograferade några typiska London vyer innan det var dags att ta tåget tillbaka till flygplatsen för att flyga hem igen.

           
                             Brevlåda              Söta hus                      Paddington Station       Blomsterstånd

telefonkiosk
var är stålmannen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0