Bröllop

Efter veckor av planering och förberedelser så kom då dagen när Sanna och Claes sa ja till varandra i Uppsala stadshus. 
Det var en mycket fin vigsel och en fantastisk fin och rolig bröllopsfest. 




Sanna och Claes hade önskat sig porslin från bruka design så vi gick ihop i familjen och alla lade en slant. Så för två veckor sedan så  åkte jag till butiken och började plocka ihop det vi skulle köpa, efter en stund kom expediten och berättade att på torsdag samma vecka så skulle de ha utförsäljning pga att butiken skulle stängas. Oj nu blev det jobbigt hur skulle jag göra. Jag ringde Marie och frågade om hon hade tid att hjälpa mig. Självklart kunde hon det så på torsdag morgon klockan 7.30 så ställde vi oss i kö utanför affären som skulle öppna klockan åtta. Efter en liten stund kom Moa, hon passade också på att handla bröllopspresenten. Vi handlade massor tallrikar, skålar, stora fat, kannor, och ugnsformar. Det var så himla roligt att kunna handla så mycket. Det blev tyvärr lite tungt för oss att bära men vi kämpade på.  Det blev även lite trångt i de nygiftas skåp. De fick göra en makeover för att få plats med allt det nya. 
I torsdags tog jag tåget till Uppsala och möttes av Sanna och Tuva. Vi tog bussen hem till dem och åt lite lunch. Den var det dags att handla till bröllopsfesten. Vi tillbringade två timmar på Ica maxi en timme på systemet innan vi kunde fara hem till dem igen och sätta igång att laga pajer och göra sallader. Jag lovar att jag var trött när jag gick och la mig jag fick låna Tuvas säng att sova i. 
 Fredagen så fixade vi lite mer mat och sen åkte vi och hämtade tårtorna som Sanna hade beställt. Sen så var det dags för brudbuketten som jag trodde Sanna hade beställt men som jag fick den stora äran att göra. Så vi shoppade loss i blomsterbutiken Sanna och jag.  Det var väldigt roligt. Under tiden som vi plockade blommor så bestämde jag mig för att Sanna skulle få sin brudbukett av mig. Det kändes så fint att få göra den. En speciell känsla och vilket förtroende hon har för mig. 


Nu var den den stora dagen inne, på förmiddagen kom Sanna och Tuva till vårt hotellrum där hennes fina klänning väntade på henne. Den som (Uffe och jag har haft hängande på vår sovrumsdörr ett par veckor nu.) efter en stund kom Marie och bästa vännen och brudtärnan Carro och hjälpte Sanna att klä sig till brud. Det var ett par speciella timmar när vi gjorde i ordning oss tillsammans och hjälpte varandra med smink och hår. Nästan lite filmkänsla. Men så gick tiden plötsligt väldigt fort och vi fick brått att bege oss till stadshuset. Där sammanstrålade vi med all släkt och vänner och brudparets bröllpsvittnen Marie och Carro fick skriva under vigselbeviset innan det var dags att gå för Sanna och Claes att vigas. Tuva bestämde sig för att hon också ville vara med sin mamma och pappa när de sa ja till varandra.  

Efter vigseln så åkte vi till Stabby prästgård och firade brudparet med massor av god mat och dryck. Fina tal och sång och musik av Marie, Johan och Kjell. Jag sjöng Nils Ferlins visa i folkviseton med lite stöd av Tuva. 
Efter maten så var det dags för brudparet att skära tårtan och provsmaka den.  När vi andra fikade och lät oss väl smaka av det ljuvligt goda tårtan så öppnade Sanna och Claes alla sina presenter. 

Marie skötte sitt toastmaster uppdrag så himla fint. Marie och Pär turades om att filma under festen. 

 Moa och Tuva fotograferade.  
 
Det ett bröllop som alla kunde vara med på ung som gammal. Den äldsta personen var Claes morfar Olaf som snart blir 90 år och den yngsta var en två veckors liten pojke.  Tuva och hennes kusiner hade plats och möjlighet att kunna springa omkring och ha roligt. 

Lite senare på kvällen blev det lite roliga lekar som brudparet fick vara med om. Sanna fick känna på fem av killarnas ben med förbundna ögon för att lista ut vilket ben som var Claes. Det klarade hon utan problem. 


Lite senare fick Sanna en överraskning när några av hennes kollegor kom inspringade och körde ett sång och dansuppvisning för henne. Jättekul! De stannade och åt lite tårta och sen drog de vidare. Uffe och jag åkte till hotellet vid halvelva men ungdomarna fortsatte festen och dansade och hade jätteroligt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0