Semesterprojekt

Gör ditt eget kakfat!! Fynda billiga fat på loppis. Det kan vara kul att göra tänkte jag. Men det visade sig vara ett mycket tålamodsprövande projekt. Trasiga fat, en del fula ord, snett och vingligt. Det här blev resultatet.

Uffe började sin dag med att ge sig ut en sväng på sin nya cykel och därefter börjad han med sitt semesterprojekt att måla taket i köket.

En tur till Dalarna

En del helger går mycket fort.. men denna helg kändes som en vecka. Kanske det blir så när man åker iväg och bor på hotell och gör en massa roligheter i trevligt sällskap. Vi åkte tillsammans med våra grannar Kattis och Peter till landet på fredagkvällen.

Väl framme åt vi middag och så spelade vi kort halva natten. Mysigt och roligt.

På lördagmorgon packade vi in oss i deras bil och så började vi vår resa...... Det blev några stopp på vägen för att leta svamp tills sista stoppet i Bjursås där vi hittade nyplockad och färdigrensad för 120 kr kg. 😀 sen fikade vi där med en fantastisk utsikt från Dössberget.

Sen for vi vidare till Tällberg, där vi blev väl mottagna och blev inkvarterade i ett litet hus med varsitt rum. Vi hann sitta och njuta av solen innan det var dags för en trerätters middag som var väldigt god. Sen blev det lite brått för att byta till varma kläder och skynda till bussen som skulle ta oss till Dalhalla och den väntande konserten

Tyvärr blev konserten en besvikelse inte alls som vi hade tänkt, segt och tråkigt framförande. Men som vi sa, vi hade i allafall tur med vädret för det blev en fantastisk fin kväll.

På söndagsmorgon åt vi en härlig hotellfrukost innan det var dags att checka ut och börja åka hemåt. Även på hemresan blev det några stopp... I svampskogen vid Igeltjärn som var en mycket vacker och rofylld plats.

Nästa stopp blev i Sundborn där vi gick på guidad tur i Carl och Karin Larsons hus. En fin och intressant upplevelse.

Nu väntar tre dagars ledigt här på landet. Då jag har tänk att dona och fixa i trädgården och gå i skogen och plocka bär och kanske några kantareller.

Min nya cykel

Åh tänk att man kan bli så glad över att få köpa en ny cykel. Tack till mamma som gav mig möjlighet till det. Uffe hjälpte mig att köra hem den och på väg hem så hade jag den där känslan som jag kunde ha som barn, jag ville att det skulle bli morgon fort så att jag kunde få cykla   iväg till jobbet.

Ibland tar livet en annan väg

Det har varit en fin sommar och Uffe och jag har verkligen fått rå om våra barn, barnbarn och mågar. Vi har varit i Sörbygden och på landet. Men nu när hösten närmar sig har Marie och Gabriel bestämt sig för att gå skilda vägar. Väldigt tråkigt såklart men jag är glad och tacksam över att de är vänner

Nu hoppas jag att de får sin lägenhet såld till ett bra pris så de kan starta om med något nytt och kan gå vidare på nya vägar i livet.

Kantarellerna är här

Igår kväll tog jag en promenad i skogen med Ida i ett enda syfte att se om kantarellerna hade kommit.

Och se där där var de små fina gula. Jag tog en bild och skickade till Sanna, som svarade på en gång. Vi kommer med bussen i morgon Tuva och jag.

Jag mötte dem i Våla på fm och sen gick vi ut i skogen och plockade. Det är så härligt att se Sanna när hon ser  kantarellerna och börjar plocka. Så glad, precis som sin mormor. Tuva är  duktig på att plocka hon med men jag tror att hon tycker det är roligare med blåbär för dem kan man äta på en gång

Det har varit en fin och mysig dag det är så härligt att få rå om Sanna och prinsessan. De har hämtat ny sand till sandlådan hos våra snälla grannar och så har Tuva och morfar lekt där. Lekt i lekstugan och gungat i hängmattan har vi också gjort.

Att gå i skogen blir man hungrig av det var roligt att se Tuva äta soppa och fläskpannkaka med god aptit och så lite glass till efterätt.

Sen blev det lite bus och spring i trädgården innan det var dags att ta bussen hem.

Jag diskade och sen hade jag en skön stund på trappen och fixade mina fötter. En fin avslutning på en rolig dag.

Sommar

Sommarkväll..... Jag hämtade Marie som hade gjort te i termos och så åkte vi till Barnsjön i Tyresö och satte oss där och fikade och pratade. En mysig stund med Marie. En fin liten sjö det var så vackert där när solen gick ner och skogen speglade sig i vattnet. Ida badade såklart.

En skön regnig helg

Det har regnat och regnat och jag har läst ut alla böckerna jag lånade när vi har varit på landet i helgen. Så skönt och avkopplande.

Jag fixade i ordning det sista i lillstugan också, jag hade fyndat nya kuddar på Hemtex för 29 kr st istället för 299 och så köpt tyg till nya överkast. Det känns bra! Fint och fräscht!

Förra arbetsveckan blev lugn, få brukare och så gjorde vi lite utflykter. En dag var vi i Nynäshamn och på onsdagen var till Fjäderholmarna. Sådana dagar har man världens bästa jobb.

Idag bröt vi upp ganska tidigt från landet och åkte till Uppsala där Uffe hämtade upp Sanna och så åkte de iväg och hämtade hennes nya cykel. Ett jättefin crescent. Nu kommer det att gå undan när hon cyklar till jobbet.

Så fick jag leka med prinsessan, vi lekte och lekte men det är inte alltid så lätt för en mormor att hänga med för det är tvära kast mellan lekarna. Men roligt är det. Hon lagade kokta grodor till mig på sin lilla spis. Men jag blev inte så mätt på det som tur va blev vi bjudna på riktig gofika, kaffe och drömbiskvier.
Hon är duktig på att rita, här är Uffe, Ida och jag på promenad.