Ljuvliga ungar

Åh så roligt att vara med Tuva och Hugo vi har haft några roliga dagar tillsammans. Vi har badat lite av misstag, spelat minigolf, ätit glass. Lagat mat, bakat, pysslat och ritat. Varit på auktion för att köpa en piedestal till den nyinglasade balkongen. Det fanns ingen men jag ropade in en dockvagga för jag hade stränga order att inte köpa någon kökssoffa och något ville ja ju ha 😀. Piedestalen hittade vi på en loppis vi gick förbi på vägen hem.

(null)
Hugo skrubbar rent vaggan.

Sista dagen var vi i Sala och besökte silvergruvan där det var väldigt mörkt och otroligt många trappor ner i underjorden, men de kämpade på  och sen blev det hamburgare och en stunds lek i den fina parken i Sala

Vilken lycka för mormor och morfar att få rå om dem alldeles själva. ❤️

Första semesterveckan

Åh det är så ljuvligt skönt att vara ledig, nu väntar fyra veckor.

Det är så härligt att vara på landet, jag började dagen med att sitta i hammocken och njuta av solen och försöka lösa Melodikrysset. Resten av dagen har jag vilat  och vattnat lite blommor. Söndag regn, så jag jag läste en bok på förmiddagen och sen så jag bakade bröd och lite kakor. På kvällen tog jag en långpromenad då var det soligt och fint. Skönt efter att ha varit inne nästan hela dagen

Måndag, Uffe åkte till Östervåla och köpte virke och annat som behövs nu när han ska fixa till förstugan och sätta in den nya dörren. Jag städade och plockade vinbär under tiden. På eftermiddagen regnade så då satt jag mig i soffan med en glas rosévin, lite ostbågar och en bra bok. Tisdag, jag rensade i hallonlandet, grävde ut ett trappsteg uppför slänten till grannen. Vi har pratat om göra en liten öppning i staketet och sätta dit en liten grind. Sen planterade jag om lite blommor och snyggade till på planteringsbordet. Jag sågade ur botten på en tunna för att ha till en liten jordfabrik. Jag har äntligen startat igång med bokasi komposten och tanken är att jag ska blanda ner det som blir i tunnan. Jag har skördat bondbönorna och lite potatis. Uffe har rivit ner hela det lilla taket över bron och tagit bort all panel på framsidan och blev klar med det lagom tills det började ösregna. Till middag  blev det sallad av bondbönor, potatis, tomater och gurka från växthuset samt ägg och skinka från affären. Det känns så bra att kunna laga middag på det som finns i trädgården. Vid sjutiden slutade det att regna så då tog jag en cykeltur i solskenet.

Onsdag, molnen vandrade mörka över himlen och åskan mullrade på håll men det blev bara ett litet duggregn framåt kvällen. Uffe har jobbat hårt med den göra i ordning för den nya dörren och vid åttatiden på kvällen så hjälpte grannen Gustav honom att haka den på plats. Det blev så fint. Jag har börjat att gräva upp rabatten vid syrenträdet och flyttat växter. Min tanke är att lägga i markduk och fylla på med jord och torktåliga växter. Kokade krusbärsmarmelad och lagade squashgratäng till middag. Torsdag. Blev så glad i morse solen sken från en klarblå himmel och det var nästan lite varmt. Jag drack mitt morgon kaffe i hammocken. Plockade lite renfana och hängde på tork. Plockade lite mer blommor och gjorde några buketter. Hängde upp den nya hängmattan så nu har vi två igen som det ska vara.

(null)

En fin början på dagen. Gratulerade Alex som fyller 30 år. De har det så fantastisk bra han och Marie på den vackra ön Karpathos i Grekland. De skickar fina bilder och filmer  på det som de ser och upplever. Jag blir lite sugen på att åka dit.

Jag har bakat lite bröd och kakor samt kokat en burk vinbärssylt, och dammsugit bort allt byggdamm. Den klarblå himlen blev tyvärr fylld av mörka moln den här dagen med, så det passade ju bra att vara inne och fixa. Sanna ringde och berättade att Hugo har ramlat och slagit i hakan så det blev en tur till Närakuten för dem ikväll och tejpa hakan. Men i morgon kommer han och Tuva och ska vara här under helgen. Det ska bli så roligt och härligt att få vara med dem. Sanna och Claes ska iväg på egna äventyr.

Jan 80 år

Helgen efter vår Björkö resa så överraskade vi Janne med att ta med fika bröd och fira hans födelsedag lite i förskott. Vi passade också på att ta ett litet familjefoto, lite synd att Emil och Saga inte var hemma den dagen.

Björkö

Så kom vi iväg… Sanna, Marie, Pär och jag. Så himla roligt att få åka iväg med dem allihop. Tyvärr var inte Anita riktigt återställd så hon och Janne kom inte iväg till Björkö som de hade tänkt. Det kändes ju tråkigt såklart att de inte skulle vara där. Vi sov i missionskyrkans vandrarhem på Björkö. Jättemysigt! Vi fick två fina små rum och ungarna trängde ihop sig i ett rum med 4 bäddar och jag fick eget rum vägg i vägg och de slapp bli störda av mina snarkningar. När vi kom fram så handlade vi räkor och havskräftor i hamnen som vi åt till middag så underbart gott 🥰
(null)
På väg till Björkö med färjan
på fredagen hade vi en helt fantastiskt dag men det kändes konstigt att komma till husvagnen när Anita och Jan inte var där. Men vi badade och solade och Pär och jag tog en lång promenad runt ön. Tyvärr brände han sig ovan som han är att vara ute sådär mycket i solen. Men vi hade det så härligt. På kvällen tog vi en promenad i hamnen där vi handlade en födelsedagspresent till Janne och sen gick vi till hamnkrogen och tog varsin drink.

På lördagen vaknade vi till en regnig dag men vi packade vi ihop och städade våra rum och lämnade Björkö för en dag och natt i Göteborg. Vi började med att besöka en scrap book butik på Hisingen och där borde man ha haft en bild på Marie när hon klev in. Hon såg ut som om himmelriket hade öppnat sig och oj så mycket det fanns där. Det var säkert 10 ggr större än den butik hon brukar handla i hemma. Det var kul att gå runt och titta på allt men lika fascinerade som Marie var vi inte så vi lämnade henne där en timme och gick och tittade på lite annat och så fick hon gå där i lugn och ro. Sen åkte vi till parken Slättadamm där vi åt lite lunch och gick upp på berget och hade milsvid utsikt över Göteborg. Sen tänkte vi gå på universum vid Liseberg, men vi hittade ingen parkering i närheten. Så vi åkte till Nordstan och parkerade och tog sedan en ganska blöt promenad till Botaniska trädgården där vi fikade och tittade på blommor i hällregnet.

Efter det var det dags att checka in på hotellet och middagen åt vi på en mysig Tapas restaurang.
Sanna och jag tog en fin kvällspromenad i det fina området.

Söndagmorgon, efter en god hotellfrukost så körde vi Pär till tåget för vidare semesterresa till Köpenhamn där han ska hälsa på hos en kompis i några dagar. Tjejerna och jag körde vidare hem till Stockholm igen. Glada och nöjda med vår lilla semestertripp, fast de var lite inne på att sätta mig på tåget och åka till Ullared. Men det får bli till nästa sommar.
Jag kände mig så glad och fylld av energi och tacksam över att mina barn ville göra resan med mig.