En liten paus i flera bemärkelser

Det har blivit en liten paus i skrivande, men den 10-12 mars tillbringade jag en härlig helg i Malmö tillsammans med vännen Kia. Vi tog tåget vid 12 tiden och var framme i Malmö vid halvfem. Vi klev av och frågade vid ett café på stationen om det var långt att gå till hotellet och fick till svar att gå skulle nog ta ett par timmar men att vi kunde ta pendeltåget några stationer till Hyllie. Ok tack snälla sa vi och köpte sen biljetter och letade oss fram till rätt perrong. Lite spännande och inte helt lätt på en plats man aldrig varit på. Men vi kom fram och letade oss sen fram till det 16 våningar höga hotellet, som visade sig ligga precis mittemot mässan som vi skulle besöka på lördagen. Kunde ju inte bli bättre. När vi hade installerat oss på rummet så gick vi iväg till det närliggande gigantiska köpcentret Emporia. Vi tittade runt lite i butikerna och åt sen middag på den italienska restaurangen. Supergott. Vi avslutade kvällen på hotellets Skybar med en drink. Vi började lördagen med en låångfrukost. Sen gick vi tvärsöver gatan och tillbringade några timmar på trädgårdsmässan. Kul och mycket att titta på och lite lugnare tempo än mässan hemma. Jag blev mycket förtjust i en rosa skottkärra som jag verkligen villhövde. Kia peppade mig och sa att hon kan hjälpa mig att bära, men nä det hade blivit för tungt och trångt att ta på tåget. Tyvärr för den var så fin. Det blev några fröpåsar inköpta istället.
Sen tog vi tåget till Köpenhamn och så tillbringade vi några timmar med att gå på Ströget och titta på allt som inte finns hemma. Det var väldigt kul och lite häftigt att det bara tog en kvart med tåget så var vi i ett annat land. Ett besök i legobutiken för presenter till våra barnbarn samt ett i leksaksaffären. Kia lyckades övertyga mig om att köpa en jättestor dinosaurie mjukis till Hugo som jag sen släpade runt i Köpenhamn. Jag hittade i en hantverksbutik ett par jättefina stickade vantar till mig som fick bli min minnessak från Köpenhamn. Vi åt middag högst upp i varuhuset Illum en fin fisksoppa och ett glas vitt. Mysigt och dyrt men absolut värt det.
Efter en godnatts sömn, vi var lite trötta efter efter lördagens äventyr, så var det dags att att ta tåget hem igen. Vi hann med  en liten kort promenad i Malmö men det blåste kalla vindar. Men vi satte oss på en bänk i lä utanför centralstationen med en varsin kopp kaffe och njöt av den värmande vårsolen. En helt fantastisk skön och avkopplande helg. Tack min kära Uffe för födelsedagspresenten.

Helgen efter åkte jag till Uppsala och hälsade på och överlämnade Köpenhamns presenterna. Lego till Tuva och Dino till Hugo. De blev mycket uppskattat av barnen. Tuva började på en gång att bygga Lego och Hugo for runt och lekte med Dino.
(null)

På vägen stannade jag och köpte lite blommor på slottsträdgården i Ulriksdal det var så härligt att gå in där och mötas av alla fina blommor.

På söndagen bjöd jag Cecilia på födelsedagslunch på Nationalmuseums och så gick vi runt och tittade på utställningen Trädgården konst och natur, som dessvärre var ganska trist. Men det spelade ingen roll det som var roligt var att träffa Cecilia och höra om hur det var med allt sen sist och att hon ska bli farmor snart igen. Så himla kul.

Det har varit ganska stressigt på jobbet de senaste veckorna, jag har fått nya arbetsuppgifter. Jag ska köra persontransporter varje fm och em under veckan vilket innebär att jag inte kan utföra de arbetsuppgifter jag har fullt ut. Vilket är är självklart när jag tillbringar nästan fyra timmar med att köra buss. Det här påverkar mig väldigt negativt, jag blir superstressad och får ont i magen och känner mig så otillräcklig då jag inte hinner med det som förväntas av mig. En hopplös situation men som jag trots allt har förlikat mig med då alternativet hade varit att jag eller någon annan kollega fått jobba på någon annan verksamhet i Farsta. Hursomhelst helst jag har påtalat det här för chefen ett och facket ett antal gånger. Men nu  har jag anpassat mig och mina arbetsuppgifter, det värsta är ju att de som jag jobbar med inte får det som de är vana vid. Men så får det bli säger chefen, det är pengarna som styr. Men en ofrivillig paus blev det från jobbet under den här veckan då jag halkade på en isfläck och föll rakt baklänges ner i gatan. Först kändes det ganska ok men väl inne på jobbet så märkte jag att min högra arm och axel inte gick att röra ordentligt. Jag skulle introducera en vikarie på bussrutten på fm vilket jag gjorde men hon fick köra då jag inte kunde använda armen.
När vi var klara fick hon köra mig till närakuten där jag blev röntgad och läkaren konstaterade att inget  var brutet men jag hade fått en kraftig muskelsträckning så nu får du gå hem och äta smärtstillande och vila några dagar. Vilken lättnad. Jag trodde faktiskt att något hade gått sönder.
Så nu har jag varit hemma den här veckan och återhämtat mig både från fallskadan och stressen. Samt bestämt mig för att försöka undvika att bli stressad det blir som det blir och jag får försöka göra det bästa av situationen, och göra som jag brukar. Fokusera på familjen och det som är roligt med livet. Nästa helg är det påsk och idag ska vi fara upp till stugan för att sätta på värmen så vi kan vara där i påsk 🐣