Sommarresume

Idag fick jag inte något sällskap till frukosten.. Men igår satt vi allihop på vår soliga trapp och och jag delade min havregrynsgröt med Tuva. Idag blir det inget trappsittande för det regnar och prinsessan är hemma hos sig igen. Idag sitter jag och har det skönt i soffan med en bra bok och tittar upp ibland på Pär som ligger och sover i den andra hörnan av soffan. Det är skönt med en regndag ibland. 

Det har inte blivit så mycket skrivit de senaste veckorna... Det får bli en liten resumé över de gångna dagarna. Lilla stugan har varit välbesökt i sommar av barn, barnbarn och svärmor, de har avlöst varandra liksom ett mycket litet vandrarhem. Först kom ju Marie och hade med sig Pär. Hon stannade över helgen och tillverkade en födelsedagspresent till Gabriel en fin ekskärbräda. Därefter kom Sanna och Claes och Tuva  tillbaka igen och var här och byggde upp lekstugan. Marie och Gabriel några dagar senare och stannade en dag och natt och var med och målade stugan. 


Den natten var vi många här Uppsalafamiljen i lillstugan, Marie och Gabril sov i soffan och Pär, Uffe och jag på övervåningen. Vill man så finns det alltid plats. Det blev lite trångt när vi skulle äta men det gick ju det med, finns det hjärterum finns det stjärterum heter det ju. På måndagen stoppades alla utom Uffe och Ida in i bilen för hemresa till Uppsala och stan. Pär lämnades hemma vid sin kära dator och svärmor blev upphämtad och så åkte vi till Tärnsjö igen. Dagen efter blev det tyvärr en tur till Uppsala igen denna gång för mig i en ambulans. Jag satt i min kära hammock i godan ro, när ena kedjan på hammocken lossnade och jag rasade i backen. En ganska obehaglig upplevelse men jag hade tur, inget blev trasigt. Bara en rejäl sträckning av halsenmuskulaturen och en liten hjärnskakning. Dagarna efter var inte så hejsan. Trött, ont och stel i nacken men det blev bättre allteftersom. På lördagen körde Uffe hem svärmor till Stallarhomen och jag tog tåget från Uppsala hem till stan igen. På söndagen samlades vi alla i Hemfosa för att fira kära mammas 85 årsdag och Jans som fyllde år två dagar innan. Det var en mysig dag och roligt när vi kan samlas alla. Mamma, Anita, Jan, Magnus Emil, Laila. Sanna, Claes, Tuva, Marie, Gabriel, Uffe, jag och Pär. De blev väl firade med god lunch och tårta och presenter. 


På måndagen lämnades bilen till verkstaden i Täby där de tyvärr inte kunde laga ACen för det fattades en del såklart. Vi får fixa det efter semestern istället. Enda fördelen med denna kalla regniga sommar är att det inte gör så mycket att ACen inte funkar.  På kvällen lämnade vi Sanna, Claes och Tuva i Uppsala och for vidare till Tärnsjö igen där vi mötte av Marie och Gabriel som hade installerat sig i lilla huset tillsammans med Alma och hennes kusin Tindra. Så fick vi umgås med dem några dagar innan de for hem på onsdagseftermiddagen. På torsdagen kom Sanna  och Tuva med bussen, Claes hade åkt på spelsemester i Falun. Så Uffe och jag fick rå om lilla prinsessan ordentligt när Sanna målade lekstugan. Igår körde jag hem dem och så hämtade jag Pär vid tåget. En tur till Ikea hanns med också där jag köpte två små röda stolar till lekstugan och så åt vi lite middag där innan vi for tillbaka igen. Nu är det en vecka kvar av vår semester. Jag har i och för sig tre veckor kvar av min semester eftersom jag blev sjukskriven. Så jag kanske förlänger några helger under hösten om det går för jobbet. 
Vad har vi då gjort under de här veckorna mer än åkt fram och tillbaks till Uppsala och stan? Ja mina planer att förändra och flytta på rabatter och dylikt har ju inte blivit av pga av urramlingen i hammocken. Det får bli en annan gång. Sanna och jag har varit på auktion flera gånger, senast igår. Vi har plockat kantareller det är gott om dem i år liksom blåbären. 


Uffe har lagt in nytt golv och tak på gamla tvättstugan som han har döpt om till mormors lekstuga. Lite rart tycker jag så den får nog heta det när det inte är någon tvättstuga längre. Pär klipper gräs och hjälper mig i trädgården när han är. Alla har varit med och fixat till lekstugan. Men framförallt så har vi fått möjlighet att träffas och umgåtts med varandra och det 
har varit det allra bästa.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0