Sista semesterveckan

Sista veckan gick väldigt fort...... På måndagen tog jag det ganska lugnt, vilade i hammocken och läste två böcker och njöt av att vara tillbaka igen. Så fixade jag lite i trädgården vattnade och gjorde i ordning en liten springbrunn.
På tisdagen åkte vi och hälsade på svärmor. På kvällen bakade jag bullar och rulltårta till onsdagen årliga kaffekalas med grannarna. På onsdagen kom Uppsalafamiljen och hälsade på. De hade varit på Ikea och köpt en byrå och krokar till lillstugan. Claes skruvade i hop byrån och Sanna satte upp krokarna det blev så bra. Sen fikade fikade vi allesammans med tant B, Arne och Betty. Det var trevligt och det tyckte Tuva var så söt.
Jag tog lite bilder på trädgården det är så fint nu när allting blommar.

På torsdagen hade jag tänkt mig en dag i skogen men då började Uffe att klippa bort vår gigantiska snöbärsbuske, så då hjälpte vi åt med det. Vi fyllde en hel släpkärra med allt ris som Uffe for till tippen med. Men fredagsmorgon då fyllde jag en vattenflaska och samlade ihop några hinkar och korgar och så tog jag cykeln ut i skogen och var borta till eftermiddagen. Det var så härligt och det finns så mycket blåbär och lite kantareller också.

På kvällen kom våra andra grannar över på lite vin och tilltugg. Det blev en sån fin och varm sommarkväll och det var så skönt att sitta ute.
Tomater från växthuset
På lördagen var det auktion och jag gjorde lite fynd som jag drog hem på cykeln.
På väg hem stannade vi till och lekte kurragömma med Tuva
Visst är de lika mor och dotter Nordqvist

Ja jag kan ju inte påstå att det var med någon större glädje jag åkte hem till stan på lördagen, lite tröst var ju att i alla fall att busa lite med Tuva och träffa hennes fina föräldrar.

Idag har jag köpt nya blommor till balkongen för de gamla hade tagit slut, vi har städat och tvättat och så var jag till mamma en sväng. Så nu är allt som vanligt igen och imorgon är det dags att börja jobba. Men jag är mycket nöjd med semestern det har varit bra och sommmaren är ju inte slut än...... Snart är det helg igen.

Gabriel 40 år

Marie hade planerat en överraskning till Gabriel på hans födelsedag. En resa till Helsingfors. Det var en kul och avkopplande helg. God mat och en fin hytt på båten. Gabriel blev glad och ganska överraskad av att möta sin bror med familj och Uffe och mig när han hade gått på båten tillsammans med Marie och Alma. Gabriel är inte så förtjust i att fira födelsedagar. Så detta var en fin present från Marie.

Pär på landet

Några dagar av sin semester var Pär hos oss på landet och det var så roligt att ha honom där. Även om han inte var så social på dagarna då sov han, men det gjorde inget för då myste jag med Sanna och Tuva som också var där. De sov i det nya fina rummet och Pär i soffan inne.
Vi var iväg och badade en dag det var kul. Men det var bara Ida och Tuva som badade.

Mammas födelsedag

Mitt i sommaren en fin solig dag fyllde min fina mamma 86 år. Vi firade den hemma hos Magnus i Hemfosa i mamma och pappas gamla hus. Det blev en fin dag.

Så himla fint

Tänk vad vit färg kan göra och lite snygga detaljer som tavlor och annat. Det blev ett helt nytt rum. Vi möblerade om också så nu är det mycket luftigare och mer golvyta.

Mormors lilla hjälpreda

Det är så härligt att få lite hjälp med allt vattnande och så roligt att ha Tuva och hennes mamma och pappa här på landet. Tuva har lekt och lekt i sandlådan, lekstugan och bäddat ner sina dockor i docksängen. Idag vispade hon ihop en pannkakssmet och var med och stekte pannkakorna och åt sen dem tillsammans med jordgubbarna vi plockade i Backa igår.

Sanna målade lillhuset tillsammans med Uffe det blev så fint med vit färg på väggarna.

I morgon ska Uffe och jag gå upp tidigt för vi ska åka till  Stallarholmen och följa med svärmor och ta lite prover på vårdcentralen. Sen så åker vi hem till bagis för på tisdag ska vi fira mamma som fyller 86 år.

Middagsgäster

Idas kompis Isak med husse och matte kom på middag ikväll. Med sig hade de choklad och en blomma trodde jag men jag blir så glad när jag tittar i påsen. Kantareller!! 😍

En tur till Dalarna

i söndags lämnade vi Ida hos våra snälla grannar och började vår lilla tripp till Tällberg och Dalhalla. Vi checkade in på Klockargården och fick ett fint rum. vi åt en god trerätters middag innan det var dags att ta bussen till Dalhalla och lyssna och njuta av den sagolika miljön och en fantastisk konsert. Malena och Sara sjöng så himla bra och musikerna var en klass för sig, helt otroligt saxofon och klarinett spel. En fin julklapp från Uffe.
På vägen hem stannade vi i Falun och där sprang vi på exsvågern Björn och hans fru Lisa så vi tog en fika tillsammans innan vi åkte vidare till Valbo köpcenter där vi köpte en ny telefon till mig och uppgraderade internet här på landet.

I dag har jag hållet på och fixat med telefonen såklart, plockat kantareller, kokat rabarbersaft, putsat köksfönster, bakat rulltårta och muffins samt sytt färdigt Tuvas necessär. i morgon ska vi åka till tippen med massa skräp Uffe har hyrt en släpkärra på macken. Skönt att bli av med allt gammalt som har stått och skräpat i våra bodar. På kvällen ska vi bjuda grannarna på middag som tack för hjälpen med Ida. Ja dagarna går fort snart har vi varit lediga i två veckor. På fredag ska vi åka till Stallarholmen och följa med svärmor till vårdcentralen.

Cool tjej

En mysig dag tillsammans med Sanna, i Uppsala det har störtregnet och åskat men det har inte gjort något, utan tvärtom det har varit en perfekt dag för att gå i affärer och så bjöd Sanna på lunch. Vi har bl.a. varit på Ikea, Hemtex och Blomsterlandet.
Jag handlade vattenkanna och trädgårds handskar till Tuva och Sanna köpte blommor till sin balkong som vi hjälptes åt att plantera när vi kom hem till dem. Jag lagade linssoppa till middag och så lekte vi lite Tuva och jag innan jag åkte till landet igen och Uffe som hade hållt på och fixat med avloppet hela dagen det hade blivit stopp i avloppsbrunnen. Ett riktigt skitgöra! Men nu hoppas vi att det ska funka. I morgon ska vi åka till Valhalla och se Malena Ernman och Sara dawn Finder uppträda och så ska vi övernatta på Klockargården det ska bli så roligt. Det är min julklapp från Uffe.
  Ida får övernatta hos sin kompis Isak.

Första semesterveckan......

Tidig fredagsmorgon, solen skiner från en klarblå himmel. Jag sitter i hammocken och funderare på vad jag har gjort under min första lediga semestervecka. Den började med att jag tog tåget och bussen på fredagkvällen upp till Tärnsjö för Uffe hade börjat sin semester några dagar tidigare. Det var lite kul att ta tåget jag fick en känsla av att jag skulle resa längre bort och det var härligt att komma fram till landet och veta att nu har jag fyra veckor ledigt.

På lördagsmorgonen väcktes jag av telefonen vid kvart över åtta det var den alltid lika morgonpigga Sanna, som säger att hon och Tuva är på väg att ta bussen till Tärnsjö. Ok så kul jag satte lite fart åt frukost, klädde mig och mötte dem sen vid bussen och så gick vi på sommarens första auktion. Vädret var lite sådär mulet och det hade utlovats regn mitt på dagen så det var lite glest med intressanta saker på auktionsborden. Men jag fyndade ett fin höganäskruka för 40 kr i allafall.

Men sen gick vi hem och åt lunch och så tog Tuva och Sanna bussen hem igen vid ett tiden och tur vad det för sen öppnade himlen portar sig och det ösregnade hela eftermiddagen.

På söndagen så gjorde jag typ ingenting. Vilade, läste och bakade mandelflarn.

På måndagen åkte Uffe till cykloteket i Västerås med sin cykel som har fått en spricka i framgaffeln men de hade så mycket att göra där. Så Uffe åkte vidare, först till Stallarholmen för att hjälpa sin mamma med räkningarna. Sen körde han till Cykloteket i Stockholm där han lämnade i sin cykel och sen åkte han tillbaka till Tärnsjö. Väl hemma igen så tyckte han att han hade kört bil färdigt för hela semestern. Vad gjorde jag då hela måndagen? Jo jag började att gräva bort allt det vildvuxna i rabatten runt det gamla syrenträdet, med påföljden att det gamla trädet rasar i backen. Det hade väl hållits fast av all växtlighet och när jag började gräva så föll det. Jag blev så ledsen 😥. Det är gammalt och nästan dött men jag tycker att det är så fint med de gamla knotiga grenarna.

På tisdagen grävde min fina man en meterdjup grop i rabatten och satte tillbaka syrenträdet. Så nu står det där som ett fint stöd för klätterrosor och luktärter. 😀

Dessutom så bytte han däck och slangar på min cykel så nu är den nästan som ny.

På onsdagen så fixade jag i växthuset, flytande runt, planterade om och band upp de som behövde lite stöd. Sen åkte vi till Östervåla en sväng, slängde lite skräp och handlade mat till Ida.

På torsdagen vaknade jag med huvudvärk, men efter att tagit en värktablett och legat och vilat i hammocken ett par timmar så blev det bättre som tur vad för vi var bjudna på Tants B årliga kafferep. Efter några timmars muntert småprat så gick vi hem och med oss hade vi en jättefin akvarell som hon har målat som vi ska sätta upp i köket här. Sen cyklade jag till bibblan för att lämna tillbaka några böcker och så passade jag på att cykla bort till grannars nya hus som de köpte i måndags och fick en liten rundvisning. Jättefint det är ett riktigt fynd. En året runt bostad dit de kanske flyttar när hon har gått i pension. Med mig hem därifrån hade jag en söt liten blå barnpall till Tuvas lekstuga. Hon är så himla generös Yvonne, vi har bl.a. fått jättefina mattor som vi har i rummet här. Så igår kväll satte jag i min fina lilla lekstuga och gjorde ett par örhängen och ett halsband  till henne. Och när jag var och lämnade dem idag så gick jag hem med ett stort fång rabarber som jag ska koka saft på.

Jag hade tänkt åka till Uppsala i dag och gå på Ikea vi behöver en ny ribbbotten till lillstugan våningssäng, men det är så fantastiskt fint väder i så jag gör det i morgon i stället. Det har varit en så himla skön och avkopplande vecka. Det är så härligt att bara ta dagen som den kommer och bara få vara.

Jag har satt upp hängmattorna så nu är det verkligen sommar här i Tärnsjö.

Pär på semester

Pär har åkt till Göteborg med några kompisar. För att gå på Liseberg och ha lite kul. Tur hade han också.

Så passade han på att åka till Björkö också gör att hälsa på moster, Janne och Emil.

Midsommar i Tärnsjö

Åh det blev en sådan fin midsommar. Till min stora glädje ville Marie och Gabriel komma och fira midsommar med oss. Så roligt att få rå om dem. Vi hade det så roligt. Vi klarade oss utan regn även om det var lite mulet och på lördagen var det en strålande fin dag. På söndagen kom Sanna, Claes och Tuva det var kul för då fick Inga-Britt träffa dem också.

Mina finaste midsommartjejer
Den den vi saknade var lillebror han var hemma i stan och jobbade hela helgen.

Mamma på landet

Jag vågade inte tro att mamma skulle orka komma till landet men i helgen fick vi till det . Det var så himla roligt att få visa henne allt som har gjort sen förra gången hon var här sommaren 2014. Vårt nya kök, min lilla pyssel bod och lekstugan. På lördagen så hälsade vi på hennes vänner som har flyttat till Skutskär. På söndagen så kom Uppsalafamiljen så då fick mamma sitta och titta på när Tuva sprang runt och lekte och Sanna klippte håret på Claes.