Härligt vårväder

I helgen har det varit så varmt att man nästan tror att sommaren är här, men än kan det bli kallt igen i allafall enligt meteorologerna. Valborg väntar och då brukar det ofta vara rätt kyligt. Jag kommer ihåg att jag frös när jag skulle sjunga vid brasan förra året.

Jag har jobbat flitigt i trädgården.... Satt potatis och förberett alla zinkbaljor, järngrytor, hinkar och lådor för alla sommarblommor som jag ska köpa hos Vinnersjö trädgård den 10 maj, jag har även bokat släpvagn på macken för att inte fylla hela bilen med jord och blommor som jag brukar.
Jag har också övat och övat på alla sånger som ska sjungas på Valborg och körkonserten den 4 maj.
Ikväll har jag betalat mina räkningar och deklarerat så nu är det klart. Nu är det dags att sova för att vara pigg och redo för en ny arbetsvecka men den är lagom lång tre dagar, en dag ledigt, en dag jobba och sen är det helg igen.

Söt, sötare, sötast

Veckans bild på Tuva.. Lite soft pga handcreme på kameralinsen

Redo för körsång

I år blir körens framträdande något alldeles extra.
Eller som Pär sa att vi ska försöka se så fånig ut som möjligt ;-)

En varm och skön påskhelg

Det har varit så himla skönt att vara ledig...... Jag har sovit gott på nätterna, vilat och haft det bra på dagarna. Jag har gått runt och skrotat, rensat lite i rabatterna, planerat var jag ska odla och vad, beställt lite fröer på nätet, läst tre böcker och umgåtts med mina barn och barnbarn. Njutit av solen och värmen.
Kort sagt så har jag haft det jättebra.

Världens sötaste!!!!

Här är det Spakänsla i Tärnsjö

Jag ska gräva bort all jord ur växthuset och sålla den ren från ett envist ogräs som har kommit in och upptäckt att mitt växthus är en jättebra plats att växa i. Så dagen projekt blev att tillverka ett enkelt jordsåll. Av ett gammalt armeringsnät och några gamla träbitar, inte så snyggt men det funkar.

Mitt andra projekt var att förklara för Uffe hur han kan bygga hyllor på sovloftet där han kan förvara sin LP samling på ena sidan och så kan vi ha klädförvaring på andra sidan. Det blir säkert jättebra.

Feelgood och påskekrim

Jag mår mycket bättre denna tisdag, jag gick iväg och tränade efter jobbet och cyklade sen hem. Men det kändes i benen för det var motvind hela vägen hem och musklerna var lite sega efter träningen. En titt på biblioteket innan friskis&svettis för att låna lite böcker att läsa i påskhelgen och jag blev glatt överraskad över de här nyss utgivna titlarna som jag snabbt plockade åt mig. En bok till mamma blev det också.

14 april

Morgondagens middag är klar och två valnötsbröd är bakade denna måndagkväll.

Idag är det tre månader sedan den här söta ungen kom till världen.

Nollåttor är vårtecken i Tärnsjö

Det har varit en blåsig och i mitt tycke kall  helg jag har för ovanlighetens skull mest varit inomhus. Vilket kändes klokt med tanke på förkylningen och hostan som nu börjar bli bättre.
Lördagen tillbringade jag i mitt kära växthus och planterade om och tog sticklingar av mina övervintrade pelargoner. Därinne var det varmt och skönt.

Men en liten cykeltur runt byn och hälsade på grannar och bekanta blev det det vilket var kul då nästan alla hälsade mig med orden - jaha nu är våren här på riktigt. Det är roligt att vara ett vårtecken.
Till middag lagade jag lövbiff med bea och potatisgratäng och så tillbringade Uffe och resten av lördagkvällen med att titta på första säsongen av Modern family på dvd. Underhållande och avkopplande.
Idag har Uffe krattat resten av tomten och jag har vårstädade huset så att nu ska det vara fint till påsk.
Därefter blev det en snabbfika i Uppsala med Sannas goda kladdkaka och sen hade morfar en liten prutt och puss pratstund med prinsessan innan vi for vidare hemåt.

I kväll ska jag gå på gospelskonsert med Marita i Allhegonakyrka, det blir nog en härlig upplevelse.
Men först en snabbis till mamma och lämna Thaitanten i Tärnsjös goda vårrullar till henne.
Ja det är mycket man kan göra på en helg ändå tycker jag att den har varit väldigt lugn och avkopplande och har gett mig mycket energi till den kommande arbetsveckan och den stundande påskhelgen.

En naturupplevelse

På morgon promenaden med Ida så gick vi in i det lilla skogspartiet som är bakom fogdevägen det är inte så stort och är omgivet av hyreshus och villor. När jag kommer in där känner jag en stark viltdoft vilket inte är så ovanligt det är ofta rådjur där men i en solig glänta framför en stor tall ca tio meter ifrån oss så ligger det en stor räv och solar sig. Jag stannar och tittar på Ida som varken ser eller känner något då det är två stora stenar mellan oss och räven. Jag står där en stund och tittar på räven och den tittar på mig och verkar inte ett dugg orolig över att Ida och jag står där. Efter en stund börjar den sträcka på sig och klia sig bakom örat och då börjar jag tro att det kanske är en hund men sen reser den och går iväg men vänder sig om och tittar på oss och solen skiner i den fina röda pälsen och svansen och jag ser att det är verkligen en räv. Tyvärr hade jag inte telefonen med mig det hade blivit en fin bild.

Host host :-(

Tisdagkväll... Trött, hängig och allmänt småsur över att jag är förkyld igen, idag blev jag tvungen att inse att man kanske inte ska cykla till jobbet i hällregn när man har hostat halva natten. Vilket är trist för jag gillar att cykla det är skönt och det går dessutom fortare än att åka kommunalt. Men men förkylningen går ju över och då kanske det är lite varmare också. Jag har märkt att på mitt nuvarande jobb är det rätt tufft att jobba när man inte är riktigt ok det uppstår mängder av konflikter och utbrott då det är som om de känner på sig att man har garden nere. Det är ju inte så att man ta det lite lugnt utan snarare tvärtom. Så nu i kväll har jag intagit soffläge och börjat läsa en spännande bok. Skönt och vilsamt.

Fredag,lördag,söndag.......

Nu är helgen snart till ända....fredagkvällen var Kia och Kjelle på middag det var kul. Lördagmorgon packade vi bilen och for till landet och vi löste nästan Melodikrysset på vägen upp. Ida blev tokglad över att vara tillbaka igen och sprang varv efter varv runt tomten i ren glädje. Uffe och jag började plocka ris och grenar som blåst ner och började sen kratta men jag ska erkänna att det var mest Uffe som krattar jag blir allergisk och så andfådd när jag håller på. Men lite har det blivit gjort och mer blir det säkert nästa helg.
Det är härligt att vara där igen och gå runt i trädgården och planera för våren och sommarens projekt och odlingar. Lycka är att få sitta på bron med kaffekoppen även om det var lite kallt och blåsigt. En liten kruka har jag planterat med påskliljor i och de stora är fyllda med jord och väntar på att bli med blommor.
Tulpanlökarna jag köpte sent i höstas grävdes ner i soffan och kanske kommer de upp.
På vägen hem idag stannade vi för ett besök hos Uppsala familjen vi köpte med oss varmkorv och bröd till lunch. Sen blev mys och gulligull med liten Tuva innan vi åkte vidare.

Väl hemma igen for jag till mamma för att hämta bibbla boken som var fortsättningen på historien om den tokiga pensionärsligan. Jag visade mamma de senaste bilderna på Tuva, tittade på hennes rosor på balkongen som hade övervintrat, limmade ihop en pall, dammade takfläkten, kramade om mamma tog soppåsarna och åkte hem till den väntade middagen.

Poliseskort

I söndags bestämde jag mig nu ska jag börja cykla till jobbet. Så jag begav mig ner i cykelkällaren och fixade till cykeln, pumpade däcken och sänkte sadeln. Måndagmorgon vaknade jag och tittade ut och såg att det hade snöat... Men åh jag som skulle cykla men under Idas morgonpromenad så konstaterade jag att det faktiskt inte var så kallt. Så jag cyklade vilket kändes så himla skönt. Jag kom till jobbet pigg och glad med rosiga kinder.
Tisdagmorgonen vaknade jag med ont i halsen och nästäppa..... Men det var då själva den att jag måste bli förkyld nu när jag äntligen har kommit igång att träna. Men cykla det gjorde jag i allafall.
I morse när jag hade svängt in på skogs vägen ner till Söderby sjön kom det en polisbil med blåljus och sirener körande bakom mig.... Jag stannade till och frågade om de ville mig något men nejdå jag kunde cykla vidare de spanade bara. Jaha men det kändes lite stressande att ha en polisbil med blåljus och sirener bakom sig när man cyklar så efter en stund så stannar jag för att de ska köra förbi men nähä då stannar de också för att prata med en man som kom gående och sen fortsatte de att köra efter mig i skogen tills vägen delade sig då de körde mot Björkhagen och jag vidare till Sickla. Äntligen kunde jag trampa lite lugnare sista biten till jobbet.