Semester 2019








Lördagkväll hemma i stan, det regnar... vår semester  för fyra veckor sedan började  med regn men det var ganska mysigt och vilsamt. Uffe och jag läste och kollade på film från varsin soffhörna. 
(null)
Jag plockade lite blåbär och bakade muffins med blåbär och några med choklad. 
(null)

(null)
När solen kom så hämtade vi Tuva för att hon skulle få komma och äta lite smultron och leka lite på landet. Till mormors stora glädje så ville hon sova över, det var första gången Tuva sov hos oss själv. 
Vi delade soffa hon och jag och Ida 💕
(null)

(null)
Fika vid lekstugan och lite bus med morfar. 
(null)

(null)

(null)
Såklart blev det pannkakor med glass och jordgubbar. 
(null)
Dagen därpå lämnade jag tillbaka Tuva till mamma och pappa och lillebror i det lilla rummet på Akademiska. 
På vägen tillbaka till landet så stannade jag till på Himla outlet och köpte en keramikskål som passade till de två ljusstakar jag hade köpt där vid ett tidigare tillfälle. Det blev så fint! 
(null)

Tillbaka på landet så fixade jag lite i trädgården. Jag grävde några gropar för att förbereda för att sätta några vinbärsbuskar. Under grävande så kom det upp glas skärvor, porslinsbitar, små glasflaskor, kapsyler och en nästan hel kopp. Det fanns ju inga återvinningsstationer förr så det som gick sönder grävdes väl ner. 
(null)

På torsdagen var det dags att sätta sig i bilen och åka till stan igen för att fira mammas födelsedag. Det blev en fin dag. Syrran och jag möttes i Farsta centrum och handlade till kalaset. 
Jag hade stickat en sjal till mamma i födelsedagpresent. 
Sen var det dags för sommarens konsertbesök, Laleh i Vadstena. 
Så på lördagsmorgonen åkte vi till Nynäshamn där vi hämtade Marie och lämnade Ida till Alex. Sen for vi vidare till Linköping och hämtade Cecilia vid tåget och sen till hotellet i Motala. 
På kvällen åt vi middag i Vadstena och sen var det dags att lyssna på Laleh
(null)

(null)

På söndagen åt vi lunch på Ladugården, en gammal ladugård som man har gjort om till en restaurang. Väldigt annorlunda, god mat och trevlig personal. 
Tillbaka till Tärnsjö igen och jag hämtade Tuva det var riktigt varmt och soligt så vi åkte och badade i ingboviken. Tuva gjorde en egen handdukskrok till sig då hon tyckte att den gamla satt alldeles för lågt, hon är ju stor nu. 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Tuva hittade mina glitterburkar i pysselskåpet och glittrade loss. 

Uffe och jag åkte till Gysinge en dag och tittade runt lite och fikade där. Mysigt!
(null)

(null)

(null)

(null)

Med Ida vid Östa, hon älskar verkligen att bada. 
(null)
En hel del fix i trädgården har det blivit, nya rosbuskar, vinbärsbuskar  och blåbär. 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

I måndags hämtade vi en förväntansfull Tuva, nu skulle vi åka till stan och gå på Junibacken. Det blev så kul, Men draken var läskig😕

(null)

(null)

(null)

(null)
(null)

Hjärtliga smörgåsar!
(null)
Pannkakor till lunch igen... 
(null)
Kul att åka T bana
(null)


På onsdagen hälsade vi på gammelmormor innan vi åkte hem till Tuva. Sanna svängde i hop en jättegod jotdgubbsmarängtårta.  (null)
Sötaste Hugo❤️
(null)
Sen lagade jag fiskgryta till middag med god hjälp av Kerstin och Sanna. 

(null)

Torsdag, Tant B kom på det årliga sommarfikat. Vi löste korsord och lyssnade på regnet. En mysig eftermiddag. 
En härlig skön semester, jag har läst mycket som vanligt och njutit av
många sköna frukostar i trädgården. Sytt en del i min lilla systuga och haft det bra. 
(null)

(null)
(null)

(null)

Marie och Alex kom till landet en lördag, Uffe hjälpte till med att tillverka lådor som Marie ska ha i garderoben. 
Det var kul, Marie lagade middag åt oss   
Jag kom först på kvällen , för jag hade varit hos mamma som hade fått Rosfeber på benet igen. Mamma har varit i dålig form hela sommaren, vi skulle ha haft ett möte med handläggaren i måndags men det blev tyvärr inställt. Vi ska söka en plats på ett äldreboende. Mamma känner att hon vill flytta för det fungerar inte så bra att bo hemma längre. Jobbigt och svårt för henne att hålla reda på alla olika människor som kommer till henne, från hemtjänsten, PR vård och hemsjukvården. 

Uffes sommar har väl inte varit som den brukar, han hade planerat att lägga om taket till bad och lillstugan. Men cykel olyckan i början sommaren satte stopp för det.  Väldigt trött efter hjärnskakningen och värken i hans axel förvärrades så han har väldigt svårt att sova pga det. Vi var hos sjukgymnasten och han fick lite övningar som han gör.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0